Solo-undervisning
Alle elever på Det Danske Suzuki Institut modtager en ugentlig sololektion. Eleverne starter typisk i 3-4-års alderen og går ofte hos den samme lærer til tidlig teenage-alder, hvorefter en eller flere andre lærere tager over. Der lægges vægt på at lærer-elev og lærer-familie-forholdet er trygt og varmt og den ugentlige lektion et tilbagevendende højdepunkt i barnets hverdag - hvor resultatet af ugens øvning præsenteres og modtages på en anerkendende måde og hvor nye solostykker, øvelser, orkesterstemmer mv. gennemgås.
Inden børnene begynder at modtage undervisning gennemgår en eller begge forældre et kort undervisningsforløb og mens børnene er små, deltager en forælder i sololektionerne og den daglige øvning.
Fællestimer
En fast bestanddel af undervisningen er fællestimer og huskoncerter. I fællestimerne suppleres soloundervisningen med opøvelse af færdigheder i sammenspil, udvikling af respekt for andres spil og i det hele taget oplæring i at fungere som gruppe. Egentlig solooptræden er der mulighed for ved huskoncerterne, som afholdes en gang om måneden.
Fællestimer afholdes i 6 hold 1 - 6 på tiltagende niveauer. Indplaceringen på hold afhænger af hvor langt eleven er nået i Suzuki-hæfterne. Oprykning til et højere hold er ligesom afslutningen på et hæfte en begivenhed i musikalske rejse.
En fællestimelektion tager 45 minutter - for strygernes vedkommende hver anden uge, for klavereleverne hver trejde uge. Barnet ledsages de første år af en forælder, andet familiemedlem ell. lign.
Lidt om klaverundervisning
FINGRENE LÆRER AT FÅ TONERNE TIL AT SYNGE, OG BARNET LÆRER AT LYTTE TIL TONERNE
- En lille indføring i hvordan børn lærer at spille klassisk klaver
Det repertoire, som Suzuki-metoden bruger, er et klassisk repertoire med en del kendte folkesange i hæfte 1, som er et vigtigt fundament for udvikling af gehør, teknik og motorik, som så videreudvikles i de kommende hæfter med en ligeledes fin progression.
Fra første lektion lærer barnet at lytte til den syngende klang, - ja til bare en tone i starten. Og samtidig hermed arbejdes der med en fin og naturlig teknik, som udvikles for at lære at spille så nuanceret og så smukt som muligt. Dette kan kun læres på et godt akustisk klaver. Et klaver eller flygel er et fantastisk instrument, hvor de mange toner fra de dybeste til de højeste ligger så pænt ordnede, at det også inviterer til leg og improvisation, og ret hurtigt finder barnet sig tilrette ved instrumentet og kan nu selv finde tonerne til de stykker, de hører på Suzuki CD’en.
Når eleven kan nå ned til pedalerne, åbner der sig et nyt, spændende og endnu mere syngende klangrum, og når pedal-teknikken beherskes, kan eleven efterhånden tilegne sig stykker fra det store repertoire i den klassiske musik, hvor pedal er nødvendig.
Forældrene lærer også at lytte og er en vigtig hjælp derhjemme med øvningen efter lærerens anvisninger.
Med 2 instrumenter i undervisningslokalet er det nemt at spille for og øve hver frase, som barnet skal lære, eller spille sammen med eleven. I fællestimerne er der også 2 instrumenter, og så er det sjovt for børnene at kunne spille sammen.
Hvad der starter som en legende tilgang er i virkeligheden et seriøst arbejde med klang, rytme, frasering, klanglig balance, teknik, sikkerhed, - og meget mere, - og ved at tilstræbe denne fordybelse, opnår eleven ikke bare at spille musikalsk og have spilleglæde, men også at få respekt for musikken og instrumentet.
Shinichi Suzuki: Musik er hjertets sprog uden ord
Anne Birthe Andersen
Klaverlærer ved DDSI